4 tips voor je kunstlokaal

Over een paar weken is heel onderwijsland in Nederland weer naar school. Waarschijnlijk heb je voor de vakantie al veel kunnen opruimen of ben je van plan dat met de start te gaan doen. In deze post wil ik je 4 tips meegeven over het inrichten van je kunstlokaal. 

1. Toegang tot materialen

In het klaslokaal waar ik vorig jaar les gaf waren alle materialen verstopt in een kast wat 9 van de 10 keer op slot was. Dit was super onhandig want ik moest daardoor constant spullen voor ze pakken. Met de inrichting van ons nieuwe makerslab heb ik daarom rekening gehouden met open kasten waar ik allerlei materialen voor mijn leerlingen in kwijt kan. 

Doordat materiaal klaar ligt op planken die makkelijk bereikbaar zijn nodig ik de leerlingen uit om ook zelfstandig deze materialen te gaan gebruiken. Denk hierbij aan een doos met Lego, een doos potloden, papier, klei en andere materialen.  

Ik hoop hiermee te bereiken dat leerlingen sneller geneigd zijn om ook eens met ander materiaal te gaan werken. 

2. Inspiratie aan de muren

Als kunstdocent ben je vaak met een bepaald thema bezig. Maar verwerk jij dit thema ook door naar de inrichting van je klaslokaal? Denk bijvoorbeeld aan posters op de muren met kunstwerken, quotes, tijdlijnen of misschien wel een materialenwand. 

Door met elk thema ook je klaslokaal aan te passen kan je leerlingen elke keer weer opnieuw inspireren. 

Deze manier van inrichten kan lastig zijn wanneer je met veel verschillende leerjaren en klassen te maken hebt. Het maakt het echter niet onmogelijk want je kan ook zelf thema’s bedenken waarmee je leerlingen wilt inspireren. Deze staan dan los van je lesmateriaal maar zijn bijvoorbeeld wel het benoemen waard. 

3. Weg met je bureau

Durf jij het aan je eigen bureau weg te doen zodat je meer ruimte hebt voor andere opstellingen in je lokaal? Ik heb in het makerslab dat ik heb ontworpen bij ons op school expres geen bureau ingetekend zodat ik geen vast punt heb in het lokaal. 

Mijn bureau lag altijd vol met zooi die er niet thuis hoorde en daarom besloot ik om het bureau weg te laten. Als ik aan een tafel wil zitten dan kan ik bij een groep leerlingen aanschuiven. Maar tijdens uitlegmomenten heb ik gezorgd voor een staantafel die ik kan meebewegen in de ruimte. Doordat deze staantafel op wielen staat kan ik me bij allerlei groepen in de klas aansluiten om werk te bespreken, extra uitleg te geven of gewoon te kletsen met hoe het met ze gaat. 

Doordat er geen bureau staat eis ik ook geen harde plek op voor mezelf. Dat is iets wat ik in ons makerslab ook terug wil geven. Het makerslab is er voor de leerlingen om hun creatieve ideeën kwijt te kunnen.  Zij zijn leidend, ik begeleid waar nodig. 

4. Leerlingenwerk opbergen

‘Mevrouw ik kan mijn tekening nergens meer vinden’  zijn zinnen die we misschien wel 100x per jaar kunnen horen. Maar dit is snel verholpen wanneer je voor een duidelijke opbergplek zorgt in je lokaal waar leerlingen hun werk kwijt kunnen. 

Wij hebben grote lades en een openkast voor groter werk omgetoverd tot bewaarkast waar leerlingen zelf hun werk kunnen neerleggen en pakken als ze weer verder komen werken. 

Door de kast en lades te labelen kunnen leerlingen snel vinden in welke la ze iets moeten neerleggen. Zo is het geen uren zoektocht naar het ene verloren papiertje. 

Terug naar boven

Wij eten graag koekjes. Door verder te gaan op de website accepteer je ons koekjes beleid.   Meer info