Lokaal als instrument

Ben jij je bewust van de kracht van je lokaal? Of loop je altijd maar gewoon binnen en heb je de standaard opstelling. Wist je dat de leeromgeving positieve invloed kan hebben op de prestaties van leerlingen? Ik heb er met Lotte van Lot to Learn een kaartspel over gemaakt om jullie leerkrachten hier beter bij te ondersteunen. Waarom jij bewust moet zijn van je klaslokaal vertel ik je in deze blog

Het klaslokaal heeft zoveel impact

Na een lange periode van thuiswerken zal je ongetwijfeld blij zijn dat je weer een klaslokaal hebt waar je je werk kan doen. Maar wist je dat het klaslokaal een belangrijke pijler is voor de prestaties van leerlingen maar ook op jou en ander onderwijspersoneel? 

Ik begrijp dat ik met mijn kunstdocent diploma, tijdens de studie geen les kreeg over hoe je een lokaal kan indelen. In het kunstlokaal staan namelijk vaak van die grote logge werkbanken waar leerlingen aan werken. Maar nu hoorde ik al van meerdere collega’s die een taal of beta vak geven dat ook zij nooit specifiek les hebben gehad over het lokaal en hoe je deze op een juiste manier inzet. Eigenlijk is het maar vreemd dat hier nauwelijks aandacht voor is. 

Het klaslokaal lijken we een beetje voor lief te nemen maar dankzij het kaartspel dat Lotte van Lot to Learn en ik hebben ontwikkeld, hopen we hier de ogen weer te openen. Ik zal je vertellen waarom! 

Op de voorbereidende lesplanners die wij altijd moesten maken ontbrak al de optie; lokaal. Ga maar eens na: Je hebt een leerdoel, een werkvorm, een samenstelling van je groep en je lijkt compleet te zijn voor een goede les. Maar als je hier de opstellingen van de klas eens aan gaat toevoegen dan krijgt jouw leerdoel of werkvorm soms veel meer potentie. 

Lotte schrijft op haar blog het volgende: 

“Grauwe grijze gebouwen met afgesloten ruimtes met bus opstelling en luisteren naar de docent is niet van deze tijd” – 

En ik ben het hier helemaal mee eens. Juist nu we allerlei onderwijsvisies op de schop gooien mogen we ook het lokaal niet vergeten. Ik zie gelukkig steeds meer scholen die hun lokalen opbouwen tot creatieve en vrijere ruimtes waar er voor gekozen kan worden om schuifwanden dicht te doen tijdens bijvoorbeeld een instructie  maar ook open te gooien wanneer leerlingen lekker aan het werk kunnen.  Er zullen altijd componenten zijn waar je aan vast zit. Die beamer of het digibord hang je tenslotte niet zo snel even ergens anders op. Maar als jij als leerkracht al even bezig bent weet jij ook heel goed dat het werken in groepjes of 2 aan 2 een hele andere dynamiek creëert. 

Het lokaal is dan eigenlijk ook niets anders dan een instrument die je ook moet leren in te zetten. Hier hebben we goed op ingespeeld met het ontworpen kaartspel. Aan de hand van een aantal factoren zoals je leerdoel, de werkvorm en hoe je de leerlingen als individu of groep zit, kan jij op een speelse wijze gaan onderzoeken welke opstellingen voor jou les goed gaan werken.  Een andere vorm is om dit samen te doen met je collega’s zodat je je weer bewust wordt van de kracht van je lokaal.

Leerdoel – leeractiviteit – leerfase

De samenhang tussen het leerdoel en de leeractiviteit speelt een belangrijke rol in de keuze voor een passende opstelling van je klaslokaal.  Om een goede leeractiviteit te koppelen moet je kijken naar de fase van leerproces. In het kaartspel gebruiken we  hier de taxonomie van Bloom voor. Is de student/leerling kennis aan het begrijpen of zijn ze aan het analyseren. De ene opstelling sluit beter aan bij het stimuleren van leeractiviteiten.

Terug naar boven

Wij eten graag koekjes. Door verder te gaan op de website accepteer je ons koekjes beleid.   Meer info